woensdag 1 februari 2012

Clafoutis

Clafoutis is een traditioneel Frans nagerecht. Het is een soort vruchtenpannenkoek uit de oven, uiteraard met drank. Ik heb er een gemaakt met appel, kaneel en calvados en een met peer en cognac. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe je zo'n ding nu netjes opdient. Omdat je het beslag eerst kort moet bakken zodat de onderkant gaar wordt, heb ik hem in een tajine gemaakt. Die kan op het fornuis en in de oven. Maar moet je hem dan omkeren op een bord (werd een enorme bende en niet heel representatief) of moet je hem met schaal en al op tafel zetten (minder rommelig maar lastig opscheppen)? Of had ik hem gewoon in de koekenpan moeten maken en die in de oven zetten?

Mijn mee-eters waren het er over eens: clafoutis met appel is favoriet, de peervariant was wat flauw. Ik ga hem zeker nog eens proberen, maar dan in de koekenpan, meer tarte tatin-achtig. En met kersen, want zo is ie eigenlijk bedoeld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten