donderdag 23 februari 2012

Lemon cheesecake

Voor zijn verjaardag wilde de sous-chef graag een lemon cheesecake. Ik op zoek naar een recept. Lang leve smulweb zeg ik dan altijd. Na een heleboel recepten te hebben gelezen en vergeleken, een uitgekozen. Eigenwijs als ik ben, volg ik dan niet het hele recept, maar wel een deel. De bodem heb ik zelf gemaakt met gemalen koekjes, amandel essence, boter en even bakken in de oven. Daarna de vulling er op, en die ook in de oven. 
Een cheesecake moet heel lang (anderhalf uur) op lage temperatuur. Ik had intussen een beetje haast gekregen, omdat er ook andere dingen op het programma stonden. In de haast nog wel bakpapier onder de taartbodem gedaan, maar vergeten de randen in te vetten. Het gevolg: Een grote T in de taart... Bij het afkoelen krimpt je taart een beetje. En als ie dan vastgeplakt zit aan de zijkant, trekt hij zichzelf kapot. Gelukkig smaakte de taart prima, en als je de stukjes een beetje slim snijdt, zie je er niets van. Maar de volgende keer ga ik mijn tip van de dag wel volgen en braaf de hele vorm goed invetten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten