vrijdag 3 februari 2012

Indiaas feestje

Vorig jaar werd ik 30. Voor sommigen een grote drempel, voor mij een reden voor een feetje. Een Indiaas feestje. Ik nodigde al mijn familie en vrienden uit voor een Indiaas buffet. Natuurlijk had ik alle recepten al eens geprobeerd. Er waren ook al wat gerechten afgevallen trouwens. De uiteindelijke selectie was, zoals met het meeste Indiase eten heel veel werk, maar goed te doen. Gestructureerd als ik ben (soms op het neurotische af hoor) had ik alle ingrediƫnten en boodschappen in xls staan. Dus een groot rondje langs de Makro, de markt op de Binnenrotte, de toko's bij de Kruiskade en gewoon de Appie. Met een behangtafel, een rol papier-kleed, en wat warmhoudschalen, tover je ineens een profi buffet in je woonkamer. Het resultaat zie je hier, met de trotse chefkok en sous-chef!


Wat heb ik gemaakt? 
  • Drie sauzen: tomaten chutney met dadels en rozijnen, ananas raita en een appelchutney met gember en knoflook. De laatste was groot favoriet van oma, die kon er niet afblijven.
  • Samosas, dan stinkt je hele huis wel naar oliebollen maar ze zijn het waard!
  • Kip curry en kip korma. Voor de kip korma gebruik ik altijd het stap-voor-stap-recept uit de Allerhande. Zonder potjes en pakjes, niet te ingewikkeld en erg lekker.
  • Palak paneer, gekruide spinazie met zelfgemaakte witte kaas.
  • Mung dal, kleine groene linzen, met gember, peper en andere kruiden.
  • Biryani, zoetige rijst met kruiden en rundvlees en gewoon witte rijst.
  • Natuurlijk konden de toetjes niet ontbreken. Ook daar waren er drie van, gewoon omdat ik niet kon kiezen. Een broodpudding met rozenwater, rijstpudding en yoghurt met saffraan en noten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten