zaterdag 19 november 2011

Gebakken zalm met hollandaise saus en sinaasappelsouffle toe

Aangezien het grote Franse kookboek binnen is, ben ik vandaag lekker aan de slag gegaan. Met de zalm in de aanbieding bij de AH, was de keuze snel gemaakt. Iets met zalm. Blijkbaar eten Fransen vooral tong en heel weinig zalm. Dan maar zelf de zalm in de grillpan en er goede saus voor erbij zoeken.
Een hollandaise saus met visfumet zou goed bij vis passen. Voor visfumet, moet je visbouillon inkoken.
En met de koude tijd voor de deur, is de aanvoer van snoekbaars gestagneerd. Geen probleem, op de markt kun je ook koppen kopen. Het is dan wel altijd een verrassing wat je krijgt. Deze keer een kabeljauw en een gruwelijk lelijk uitziende tronie, die van een zeeduivel bleek te zijn. Ik begrijp waarom die zo heet!

Dan de hollandaisesaus saus. Dat had ik nog nooit gemaakt en bij masterchef gaan ze nogal eens mis. Bij mij lukte die gelukkig in 1 keer. En als je even niet denkt aan de hoeveelheden boter die er in gaan, en hoeveel rondjes je moet hardlopen om niet vadsig te worden, is het puur genieten. Met in boter gesmoorde wortelen en gebakken aardappelen een feestje.

Soufflé maken is eigenlijk niet zo moeilijk, en wel heel lekker! Gewoon beginnen met een basisrecept is natuurlijk niet spannend genoeg voor mij. Ik heb dus meteen maar een sinaasappelsoufflé gemaakt. Komt die cointreau ook nog eens uit de kast.

Mijn eerste echte kennismaking met mijn Kunst van het koken-kookboek zit er dus op. En ik kan je vertellen dat het naar meer smaakt! Morgen ga ik een quiche maken, zonder bladerdeeg uit een pakje uiteraard en maandag staat een mediterraanse tomatensoep op het menu.

3 opmerkingen:

  1. Haha die foto! Je vermaakt je in ieder geval de komende tijd wel met allerlei lekkere recepten uit je nieuwe boek :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kon niet meer bij van die foto! Klinkt overigens allemaal heerlijk! Ook een giller: 'sites om van te watertanden', de site van onze beachboy, zéker watertanden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja die zijn lelijk he! Je kan er zo allerlei tekstballonnetjes bij plaatsen :-)
    Klinkt heerlijk allemaal! En ik ga natuurlijk op je filmpje stemmen.

    BeantwoordenVerwijderen