maandag 12 maart 2012

Kastanjes



Kastanjes kun je gebruiken om mee te knutselen, heb ik tenminste wel gedaan op de kleuterschool. Mijn moeder heeft vroeger 1 keer kastanjes klaargemaakt als avondeten, en dat vond ik toen heel gek. Nu zie ik ze wel eens liggen (nu natuurlijk niet meer, maar in het najaar wel) en wil er dan zelf mee aan de slag.

Kastanjes kun je poffen in de oven (lekker weinig werk voor de kok, wel rotzooi aan tafel), smoren in een sausje (bijvoorbeeld port, veel pel-werk voor de kok) en pureren (ook veel werk voor de kok, en niet meer zichtbaar herkenbaar als kastanje, jammer toch?) Zoals je ziet, kosten kastanjes je behoorlijk wat tijd. Voor de gesmoorde variant moet je ze kort koken en daarna pellen. Dat moet je heel snel doen, als ze nog warm zijn. Daarna is het nog maar heel weinig werk, in de oven zetten in de portsaus.

Ik heb ze geserveerd met spruitjes. De zoete smaak van de kastanjes en de portsaus is heel lekker bij de bittere spruitjes. Zelfs mijn broertje die niet van spruitjes houdt, heeft met smaak zijn hele bord leeggegeten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten