dinsdag 17 januari 2012

De osso buco van George Calombaris

Mijn allerlievelingste-tv-programma was Masterchef Australië. Gewoon omdat het heel lang duurde, echt over liefde en passie voor eten ging en je er nog eens een leuk recept aan over houdt. Als het weer masterclass-tijd was, pakte ik mijn notitieblok en schreef driftig mee. Een van de succesnummers is de osso buco van George.

Voor wie het nog nooit gezien heeft, dit is George Calombaris. Een klein kaal Grieks mannetje dat best aardig kan koken (nou ja heel goed eigenlijk, als je kijkt wat er in zijn restaurants op het menu staat) en  alles eet wat je hem voorzet. Smullend en glunderend gaat hij met andere juryleden een gegrilde halve varkenskop te lijf. Proeft de meest bizarre creaties en weet er dan nog iets aardigs over te zegge, zoals: "het is idee is echt bewonderenswaardig" of "heel dapper dat je dat hier durft te proberen". En soms volgt dan ook het "maar dit is ECHT niet te eten". Met dat schattige koppie van hem, kun je dat ook stukken beter hebben dan wanneer een Julius Jaspers of Robert Kranenborg dat tegen je zegt.

Maar goed, ik dwaal af, het ging over osso buco. Een stoofgerecht met tomaat, canellibonen (witte bonen, maar dan niet die muffe witte van de witte-bonen-in-tomatensaus) en het belangrijkste ingrediënt: schenkel. De schenkel is het been van een koe. Net als de benen van de koe in omvang verschillen, afhankelijk van de hoogte die je kiest, wisselt de grootte van de schenkel ook. Soms kun je ze bij de Appie kopen, maar vaker moet je even langs de slager. Ook zeker geen straf. Het voordeel van dit recept is dat je met 1 pan een heel gerecht hebt. Serveer met wat Turks brood om in de saus te soppen en smullen!

Na een paar uur is het zo zacht dat het van het bot valt. Voor de echte avonturier is er dan het merg, wat je uit het bot kunt lepelen. Ik heb George zelfs een keer merg op de BBQ zien grillen en daarna vol smaak op zien eten. Nu laat ik het merg er in zitten, zodat de smaak een beetje in de saus trekt. Maar een lepel merg in mijn mond stoppen, is echt een brug te ver hoor!

1 opmerking:

  1. Aan George zijn lege bord en hebberige grijns te zien, wacht hij op een osso buco van jou ;-)

    BeantwoordenVerwijderen