donderdag 19 januari 2012

Anderhalve kilo Indiase recepten

Een van mijn favoriete kookboeken, is mijn enorme Indiase kookboek. Met meer dan 1000 recepten, zou ik bijna denken dat je alle Indiase gerechten er wel mee moet kunnen maken. Alhoewel, India is wel heel erg groot! En divers. India staat dan ook heel hoog op mijn vakantie-verlanglijstje.


Inmiddels ken ik van de meeste specerijen en ingrediĆ«nten ook de Engelse benaming, want het kookboek is in het Engels. Wat ik vooral heel leuk vind aan Indiaas koken, is dat het behoorlijk bewerkelijk is. Ik vind het heerlijk om mijn specerijen in de vijzel te malen, uien te snijden, knoflook te hakken en gember te raspen. Een ander voordeel is dat Indiaas koken niet duur is. Je hebt er een aantal basis specerijen voor nodig, maar als je die eenmaal hebt, zijn de overige dingen vaak goedkoop. Zoals rijst, linzen, ui, knoflook, gember, peper, tomaat. Heel veel recepten zijn ook vegetarisch, wat het ook goedkoper maakt. En een keertje wat minder of geen vlees is ook nog eens gezond.

Een piepklein nadeeltje van Indiaas eten: je moet altijd meer dan een gerecht maken. Alleen een dal (linzengerecht) is niet lekker. Daar wil je een curry, rijst, naanbrood, chutney of iets dergelijks bij. Meestal kook ik iets van vier gerechten, of als ik veel mee-eters heb meer. Je kunt eigenlijk alles invriezen en dus op een ander moment een andere combinatie uit je vriezer trekken. Hmm, nu ik dit zo aan het schrijven ben, heb ik er meteen weer zin in!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten