zondag 22 januari 2012

Als je slagroom en citroen over hebt

Het gebeurt mij ook wel eens dat ik veel te veel koop. Afgelopen week zat ik met een aflopende slagroom en langzaam verschrompelende citroentjes in mijn maag, uh koelkast. Wat zou ik daar eens mee doen? Behalve absoluut blokkeren hoeveel calorieën ik op ging eten... Het werden een zalmtaartje met citroenroom en een citroenmousse.

Zalmtaartje met citroenroom
Het zalmtaartje had ik in 1900 in Den Haag op, dus dat wilde ik ook proberen. Ik kocht een Turks brood, sneed het door, even in de oven laten knisperen en beleggen. Klop je slagroom stijf (zonder suiker!) en roer er flink veel citroenrasp en sap door. Proef het tussendoor goed, want laffe room is ook maar bluh en te veel citroen maakt je hoofd zo raar scheef. Zalm er op, snij in taartpuntjes en je hebt een super-culi voorgerecht/borrelhapje!

Citroenmousse
Op kerstavond had ik al een ijskoude citroenmousse gemaakt met stijfgeklopte eiwitten. Die was toch niet romig genoeg naar de smaak van de kritische jury. Dit was dus mijn kans om het goed te maken. Met de niet gebruikte room van het zalmtaartje aan de slag. Nog meer citroen en een flinke schep suiker. Natuurlijk moet er flink geschept en geproefd worden, want dat hoort voor een chef. Om de room in vorm te houden doe je er meestal gelatine in. Voor koude gerechten niet zo handig. (Ik had een keer heel rubberige klontjes in mijn waterige mousse) Ik pak dan mijn agar agar uit de kast.

Agar agar? zie ik je denken. Ja daar maken de Chinezen die rare driltoetjes mee. Het is plantaardige gelatine en in poedervorm beschikbaar. Wat ook heel geinig is aan die agar agar, is dat het in allerlei kleurtjes te koop is. Ik heb de groene in mijn citroenmousse gedaan, maar er is ook blauw, oranje, rood, etc. Even op laten stijven in de koelkast, paar muntblaadjes en kom maar door met die calorieën!

1 opmerking: