zondag 30 november 2014

Een Amerikaanse klassieker: Fudge


Onderweg in ons campertje zijn we op best veel plekken bij toeval iets lekker tegen gekomen. Zo ook in de sportwinkel van Lander, Wyoming. In een toonbankje hadden ze echt heel veel soorten fudge staan. We wisten niet zo goed wat het was, maar het zag er onwijs lekker uit. En wie zijn wij dan om niet even te proeven:-) En dat beviel behoorlijk goed!

Soms spreekt het je aan
Van mijn moeder kreeg ik vorig jaar een Amerikaans kooktijdschrift. Dat riep echt naar me bij de kassa van de supermarkt. Boordevol met zoete kerstrecepten. Fudge is er daar een van. Omdat ik niet alle ingredienten in huis had, of niet wist waar ik het moest kopen. Heb ik gekozen voor de white Christmas fudge. 
Hoe maak je dat dan?
Fudge maken is niet moeilijk. In dit geval kookte ik boter met melk en heel veel poedersuiker. Vijf repen witte chocola er in smelten en dan geroosterde amandelen, gedroogde abrikozen, cranberries en aardbeien er in en klaar ben je!

Oeps
Nou ja, niet helemaal. Ik had even het stukje gemist waar stond dat ik folie in de schaal moest doen. Toen mijn fudge mooi was opgestijfd, kreeg ik heb met geen mogelijkheid meer los. Ik dus pannetje water koken, de onderkant gesmolten en snel omgekeerd op een plank. Het gevolg is wel dat hij er een beetje raar ingestort uitzag. Maar dat mocht de pret niet drukken. De fudge smaakte naar meer. En ik heb nog heel veel recepten, dus dat kan geregeld worden:-)

3 opmerkingen: