vrijdag 14 november 2014

Quinoa

Op de volkstuin van mijn papa stonden tot voor kort vier quinoa planten. Het heeft wat voeten in aarde om deze hooggebergte-plant in de Hollandse polder te laten groeien. Maar het is gelukt. Als de planten 'rijp' zijn, laat je ze drogen en dan zien ze er zo uit.
Maar wat doe je daarna? Op internet vond ik een filmpje waarin een manier werd uitgelegd met water. Fijnwrijven tussen je handen, in een pan met water doen waar de vliesjes gaan drijven en de quinoa zakt. De vliesjes er af scheppen en die met een harde douchestraal los spuiten zodat er meer quinoa zaadjes uitkomen.Dat herhaal je dan een paar keer.
Vervolgens was je de zaadjes heel goed. Quinoa heeft namelijk een heel ranzig zeeplaagje wat dienst doet als anti-insecten-middeltje. Het is ook heel smerig bitter dus goed wassen! Daarna laat je ze drogen op een theedoek. Niet op dat handige absorberende keukenpapier, want daar krijg je het nooit meer vanaf! Daarna kun je het in een opbergpot bewaren tot je het gaat eten.
Ik heb de quinoa daarna gekookt met bouillon, wat citroenrasp en -sap en peterselie er door. Gerookte eend en verse vijgen erbij en je hebt na een paar uur hard werken een fijne salade met superfood-ingrediƫnten. Ik moet zel zeggen dat ik niet echt blij ben met deze quinoa-productielijn. Dus als iemand een betere manier weet om van plantjes tot eetbaar product te komen, hoor ik het graag!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten