maandag 17 november 2014

Drijvend eiland

Toen mijn vriendinnetjes kwamen eten, werden er twee dingen uit de kast getrokken: Het servies van oma en Julia Child's kookboek. Het servies is uiteraard niet stoer genoeg voor mijn meneer en het moet met de hand worden afgewassen. Dus echt alleen voor speciale gelegenheden:-)

In kookprogramma's zie ik wel eens de ile flotante voorbij komen. Weer zo'n dingetje wat ik ook wel wilde proberen. Het was niet helemaal gelukt zoals ik wilde. In dit recept wordt het eiwit niet gepocheerd maar in de oven in een schaal gebakken. En er gaat parline in, en geen poedersuiker. Geen mooie witte wolk dus. Dat ziet er al anders uit dan op tv, en in mijn hoofd. 

Mijn eiwit was heel fluffy en enorm van omvang, zoals het hoort. En ineens was het dat niet meer. Het was een superplakkerige vloeibare drab geworden. Toch maar in de oven en bakken, want weggooien is zonde. Uiteindelijk was de smaak wel goed dus ik ben niet overgegaan tot plan B. Zoals je ziet, niet het mooiste toetje (al maakt het bord een hoop goed), maar het was wel errug lekker. En dat vind ik altijd het belangrijkst!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten