dinsdag 5 juni 2012

Wat te doen met een verse kokosnoot?


Bij ons op de markt kun je altijd goed merken wat er op de veiling te krijgen is en wat dus ergens in het seizoen is. Een tijdje geleden lagen er ineens bij alle kramen kokosnoten. Twee voor een euro, dat neem je dan gewoon mee in je enthousiasme. En dan kom je thuis en weet eigenlijk niet wat je er mee moet maken, ken je dat? Gewoon een stukje kokos smaakt namelijk niet echt ergens naar en bevat wel duizenden calorieen. Dus dan maar iets maken wat heel lekker smaakt.

kokoskoekjes
Ik open dan mijn smulweb-app of de appie en zoek op kokos. Van de eerste kokosnoot maakte ik kokoskoekjes. Het begint dan al met het openmaken van zo'n ding. Gaatjes maken, sap er uit laten lopen en een goeie klap met de hamer erop. Zonder problemen kwam het vlees er uit, raspte ik de kokos en ging aan de slag. Op het plaatje fluffige ronde merengue-achtige dingen. Uit mijn oven kwamen platte flubbers. Geen idee wat er mis is gegaan, maar ze smaakten wel kokos-makroon-achtig. So far so good.

witte-chocolade-kokos-taart
De tweede kokosnoot wilde helemaal niet open, dus die heb ik doorgezaagd. Omdat het met de hand raspen van kokos mij net iets te veel tijd kostte (en veel gevaar voor het vel van mijn vingers opleverde) gooide ik hem gewoon in de keukenmachine. Iets grover dan rasp, maar ook goed voor in de witte-chocolade-kokos-taart die ik had uitgezocht. Alle ingredienten door elkaar en in de oven er mee. De taart was uiteindelijk zo lekker, dat hij op was voor ik er een foto van kon maken:-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten