donderdag 22 december 2011

1900 in Den Haag

Gisteren ben ik voor het eerst sinds lange tijd weer in Den Haag wezen eten en wel bij 1900 op de Maliestraat. Een heel klein wijnbarretje met maximaal 30 plekken, uiteraard hele fijne wijn en een super keuken. Bij de borrel kregen we focaccia met citroenroom en zalm en een spinaziequiche met pijnboompitjes. Das nog eens andere koek dan bitterballen en pinda's.

Het eten werd geserveerd op een tikkie oudbollig servies, wit met gouden randjes waarvan het dessin trouwens ook verschilde per persoon. Wat in die borden geserveerd werd, was trouwens de moeite waard! Het voorgerecht was een gemengde salade met een in serranoham gewikkelde verse vijg, vers stokbrood (en dan niet die euroshopper broodjes maar echt lekker stokbrood!) en gezouten boter. Feestje!

Daarna had ik de zalm besteld, de andere optie was scharrelkip. De zalm was lekker gebakken, met pesto, groene asperges en gegrilde trostomaatjes. Met de hele tafel (10 personen) kregen we 2 grote schalen met gekruide krieltjes. Het was een lekkere hoeveelheid, waardoor ik nog een goed plekje over had voor het toetje; een citroentaart met merengue.

Nu ben ik groot fan van citroentaart zoals je al hebt kunnen lezen. Merengue vind ik al snel weeïg worden, dus een dikke laag is aan mij niet besteed. Het heel zure citroenlaagje eronder had die dikke laag merengue wel nodig. Kortom, zeker een met liefde en handgemaakt toetje (in tegenstelling tot de kant en klare rommel die je soms krijgt) maar niet echt mijn cup of tea, zeg maar.

Al met al kan ik 1900 op de Maliestraat aan iedereen aanbevelen voor een knus etentje met een fijne portie "cuddle on a plate" zoals ze dat bij Masterchef UK zo mooi noemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten