maandag 21 september 2015

Visvoorgerecht

Afgelopen weekend kwamen mijn vader en zijn vrouw bij ons eten. Paps had geholpen met het slopen van de oude keuken en het klaarmaken van de ruimte voor de nieuwe. En hoe kun je een bedankje beter inkleden dan met een fijn etentje?

Te beginnen met de poten
Zoals je weet, kijk ik heel fanatiek naar Masterchef Australië en Nieuw Zeeland. Ene Tony maakte een tijd geleden een cannelloni van komkommer met een krabvulling. Die schreef ik op mijn lijstje van 'dingen-die-ik-ook-wil-proberen'. Ze hadden er niet bijverteld hoe hij het gemaakt had, maar als amateur-McGuyver ging ik gewoon aan de slag. Stap 1, krabbenpoten kopen. Krab uit een blikje of die chemische surimisticks, nee daar begin ik niet aan als er een vers alternatief te bedenken is. Tja, en dan? Gelukkig weten de 65+ kookboeken altijd wel raad. Een minuut of 5 koken in de bouillon wist mijn grote vriendin Julia Child me te vertellen.
Hamers, wc-rollen en natuurlijk boter
Als ze gekookt zijn, moet je het vlees er nog uit zien te peuteren. Gewapend met een grote hamer en een theedoek, sloeg ik met grof geweld de schalen stuk. Eerst zachtjes tikken leverde namelijk nog geen barstje op. Omdat ik niet helemaal zeker was dat het goed gaar was, nog heel even in de boter gebakken. En je weet het, alles wordt lekkerder van boter. Daarna een mengseltje gemaakt met peterselie, creme freche, citroen en zout en peper. Met een handig taart-en-soufflé-plasticje een wc rol bekleed. Mijn mooie metalen ringen waren een keer in het water gevallen en gaan roesten. En dat was ik even vergeten.

Afgemaakt met een bonbon
Komkommer met de dunschiller in plakken, op maat snijden en in de wc-rol zetten. Die vul je dan met het krabmengsel. En dan ben je al klaar. De 2 poten waren precies goed voor 4 rolletjes. En omdat ik geen kniepert ben en 1 rolletje een zielig voorgerecht is, heb ik er een zalmbonbonnetje bij gemaakt met Hollandse garnalen, creme freche (die stond toch open), kappertjes en bosui.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten