vrijdag 18 september 2015

Eendje met een mooie omschrijving

 
In de Nederlandse huishoudens kom je niet zo vaak eend tegen als ingrediënt. In kookprogramma's des te meer. Als fervent lekkerbek en kookprogramma-kijker (nou ja, vooral masterchef eigenlijk), heb ik een zwak voor eend. De gerookte eendenborst van de poelier maakt mijn hele weekend goed. Zelfs als het zo hard regent dat helemaal niets leuk is. Eendje er bij en je hoort mij nergens meer over.
Geïnspireerd door de mooie omschrijvingen van de tv maakte ik een "crispy skin duckbreast, potatoes roasted in duckfat, duck cracklings" en broccoli op z'n Hollands.

Uit de tips van de chefs heb ik vooral goed onthouden dat een goeie eendenborst met krokant vel langzaam is gegaard, zodat het vet er uitloopt, maar niet té lang want dan wordt je eend vies. Tussentijds je vet uit de pan gieten en niet weggooien! Daar kun je namelijk heerlijk je aardappeltjes in bakken. Maar later kun je daar ook ander vlees in bakken in plaats van boter of olie. Het blijft wel altijd spannend hoe je eend er aan toe is aan de binnenkant. Dat zie je pas als je het gaat snijden om op te dienen. En dan kun je er niets meer aan veranderen. Maar de dare-devil in mij houdt wel van een beetje spanning:-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten