woensdag 16 september 2015

Vismousse

 
Als mijn paps is wezen vissen, mag ik daar van meegenieten. Als zelf-fileerder, sta ik boven aan de afleverlijst; aangezien veel mensen toch liever de fileetjes kant-en-klaar aangeleverd krijgen. Ik vind het niet erg om zo'n vis te slachten. Als blijf ik de ingewanden verwijderen wel een uitermate smerig karweitje vinden... Het vaakst krijg ik snoekbaars, een nogal glibberig exemplaar met linke stekels en een dik vel. De laatste keer heeft zo'n rotbeest me in mn vinger gebeten. Nou ja gebeten, ik was bezig met mijn semi-professionele-fileeractiviteiten en belandde met mijn vinger op zijn gebit. Het voordeel van snoekbaars kunnen fileren is dat je een kabeljouw lachend in mootjes hakt. Elk nadeel heeft dus ook hier zijn voordeel.

Maar oke. Ik doe de vis dan netjes in pakketjes in de vriezer. Alleen als ik ravioli maak, heb ik niet een heel pakje nodig. En wat doe je er dan mee? Dan pak je Julia's kookboek er bij (Julia is dus Julia Child). Daarin staan recepten voor restjes vis en vlees. Ik had niet alles in huis wat ik nodig had, maar een beetje freestylen is mij niet vreemd. Beetje jammer als je te weinig vochtige ingredienten hebt (er staan niet altijd liters slagroom in mijn koelkast al zou je misschien denken van wel). Een restantje creme freche, wat melk en dat zou ook wel moeten werken dacht ik. En ja, het werkt. Alleen als je niet helemaal goed oplet hoeveel gelatine je er in moet doen, dan wordt je vismousse nogal stevig! 

Ik ben er zelf nog niet helemaal over uit wat ik nu vind van vismousse. Op zich is de smaak niet verkeerd. Maar een hele plak op je bord leidt er toch toe dat ik een beetje een muffig gevoel krijg in m'n maag. Volgende keer dus niet zo veel maken en het doseren. In een restaurant krijg je tenslotte ook niet een berg mousse met een stukje brood. Nee, dan krijg je allerlei leuke knapperige dingen op je bord, met een heel klein toefje mousse. Tot zover dus de mousse als oplossing over overgebleven vis. Een mooie vorm vol mousse eten wij met ons tweetjes niet op. Het ziet er wel heel feestelijk uit, dat dan weer wel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten