dinsdag 10 april 2012

Zelfgemaakte ravioli, altijd goed!

Zelf pasta maken. Het duur even, maar dan heb je ook wat. Tijdens een vakantie in Italie een paar jaar geleden besloot ik een pastamachine aan te schaffen. Deeg kneden, uurtje laten rusten en dan draaien. Eerst een heleboel keer om het deeg te lamineren. Het krijgt dan een andere structuur en wordt mooi glad en glanzend. Daarna draai je het tot de dunte (wat is eigenlijk het tegenovergestelde van dikte?) die je wil.

Mijn favoriet is de ravioli of tortellini. Gevuld met al het lekkers dat je kunt bedenken. Deze keer heb ik de all-time-classic van spinazi en ricotta gebruikt. Beetje sjalot, knoflook en een pijnboompitje en klaar is je vulling. Dan het scheppen, uitsteken, dichtplakken. En weer draaien. Tomaten-paprika-pompoensausje erbij, basilicum en parmazaanse kaas er op en smullen.

Ik vind pasta draaien altijd heel rustgevend. Het voelt een beetje zoals play-do vroeger. Helemaal als je met de restjes pastadeeg tagliatelli gaat maken, zoals ik meestal doe. Ik heb een keukentrolley waaraan ik de pasta te drogen hang. Dat ziet er altijd zo rustiek uit. Het kost dus even wat tijd, maar ik vind het altijd echt de moeite waard.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten