dinsdag 9 oktober 2012

Baking soda

In de categorie exotische ingredienten deze keer Baking soda. Ook wel zuiveringszout. Ook wel natriumbicarbonaat.
 
Je kunt het gebruiken ...
  • om je tanden te poetsen (schijnen ze heel wit van te worden)
  • als deodorant (tja ik weet het niet zo)
  • ter vervanging van bakpoeder in gerechten
  • om de zuurgraad van bijvoorbeeld rabarber te verlagen
  • en nog veel meer, google maar eens! 

Ik kreeg pas van mijn vader een lekkere bos rabarber mee. Mijn moeder zei dat ik daar echt kalk in moest gebruiken, omdat het anders zou bijten in het glazuur van mijn tanden. Ik naar de drogist; geen kalk. Ik naar de tuinen; geen kalk. Wel calcium tabletten die ik zou kunnen vijzelen. Daar had ik dus geen zin in. Een ander idee was calciumbicarbonaat, dat gebruikte die mevrouw zelf vaak. Toen viel mijn kwartje, dat had ik gewoon in de kast staan!

En zo rij je de hele stad door voor iets wat je al hebt. De rest van de rabarber is kinderspel. Snij de rabarber in stukjes, flinke schep suiker er bij (scheppen trouwens meestal), klein beetje water, mespuntje kalk / baking soda / zuiveringszout en koken tot het uit elkaar valt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten