zondag 14 september 2014

Verse vijgen onder de gril

Afgelopen vrijdag gingen we bij mijn vader eten. Voor het gemak namen mijn broers en ik ieder een gerecht voor onze rekening. En als echte zoetekauw had ik het toetje. Jaren geleden maakten we dit toetje al eens. Het kan maar een paar maanden per jaar, want je hebt verse vijgen nodig. En gelukkig zijn die nu in het seizoen! Het toetje komt trouwens uit een kookboek met snelle, simpele recepten. Prima voor een (grote) groep dus.

Hoe doe je dat dan?
Je hakt amandelschaafsel fijn en doet er wat kaneel en suiker door. Snij de vijgen door en dip ze in het mengsel. Dat gaat vervolgens 10-15 minuten onder de gril. Verder maak je een karamelsausje met suiker, water, vanille essence en een beetje slagroom. Dat giet je over de vijgen, als ze klaar zijn. Er bij een flinke klodder mascarpone met een notenlikeurtje. Zelf ben ik groot fan van Frangelico. Als je er niets aan voorbereidt, kun je nog binnen een half uur acht toetjes op tafel zetten. Dat noem ik wel een snel toetje. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten