vrijdag 21 maart 2014

Lemon merengue taart

Ik ben dol op citroentaartjes en toen ik van de week bij masterchef USA een afvalproef zag waarin ze een lemon-merengue-pie moesten maken, begon het te kriebelen. Ik heb deze al eerder in het groot gemaakt en die was heerlijk. Deze keer heb ik kleine taartjes gemaakt. Makkelijk om te delen, met bijvoorbeeld verhuizende nichtjes.

Het was duidelijk dat ik al een tijdje niks gebakken had, want ik moest het recept voor het deeg opzoeken. Op de een of andere manier had ik de verhoudingen niet goed gedaan. Komt vast doordat ik eetlepels boter nooit goed kan inschatten. Resultaat, veel te veel boter waardoor mijn vormpjes met stukjes bekleed werden en de randen inzakten.

De lemoncurd en de merengue gingen wel goed gelukkig. Mijn taartjes kwamen een beetje brokkelig uit de vorm en smaakten fantastisch! Alleen had ik, weer een beginnersfoutje, twee taartjes in de vorm in de koelkast gezet. En als dan de boter weer stolt, krijg je hem nooit van zn-lang-zal-ze-leven meer uit de vorm. Toen ze maar au bain marie een beetje opgewarmd en jawel, ze kwamen er zonder morren uit!

Je keuken, of in ieder geval de mijne, ziet er na afloop uit als een slagveld, maar dat ben je al lang vergeten als je je tanden in een taartje zet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten