zaterdag 5 januari 2013

Carnard a l'orange



Vorig jaar aten mijn meneer en ik op 24 december canard a l'orange, met ons tweetjes. We kochten eendenborst in plaats van een hele. We hadden ons eten koud op, toen we een heel verdrietig telefoontje kregen. Dit jaar stond de eend daarom weer op het menu, gewoon omdat hij wel heel erg lekker was en ik stiekem een hele eend wilde klaarmaken.

Op eerste kerstdag bereidde ik dus met mijn moeder een 'donald' van ruim 3 kilo. Van een karkas maakte ik een sterke eendenbouillon, die met sinaasappelschilletjes, port en cointreau transformeerde in een HEERLIJKE saus. Na een hele tijd in de oven (tussentijds liefdevol omgedraaid door twee paar handen, want voor een persoon was ie echt te groot) was de eend gaar. We sneden hem in stukken, legden hem op een schaal en deden de ontvelde sinaasappelpartjes er over. 

Dat laatste valt trouwens niet eens mee, een sinaasappel ontvellen. Het eet uiteindelijk wel heerlijk, zonder witte flubbertjes, verborgen pitjes en ander onprettig spul. Met gebakken aardappeltjes en gebakken pompoen was ik helemaal in mijn nopjes met de eend. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten